Jak wygłuszyć samochód? Instrukcja krok po kroku

Nie jest tajemnicą, że współczesny samochód jest źródłem hałasu – hałas silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, opon, a także hałas klimatyzacji, różnego rodzaju piski stuki. Irytujące dźwięki we wnętrzu samochodu wpływają niekorzystnie na psychikę kierowcy,i negatywnie wpływają na wizualne i słuchowe postrzeganie rzeczywistości. Głównym źródłem  hałasu w samochodzie są panele nadwozia i elementy wnętrza, które które zaczynają “brzmieć” przez nierówności drogi.

Dlatego też dla kierowcy, który spędza w samochodzie znaczną część dnia, nie zaszkodzi zastanowić się nad  komfortem swojego zmysłu słuchu, jaki zapewnia izolacja akustyczna.

Co zapewnia izolacja akustyczna samochodu? Pozwala pozbyć się skrzypienia i szumów w kabinie, poprawić jakość dźwięku odtwarzanej muzyki oraz stworzyć przyjemniejsze środowisko wewnątrz auta.

Jedno z najczęstszych pytań dotyczących izolacji akustycznej: czy możliwe jest osiągnięcie tego efektu, poprzez wypełnienie pustych przestrzeni karoserii pianką budowlaną? Efekt niewątpliwie będzie taki, że w kabinie zrobi się ciszej, ale nie warto tego robić – przy zmianach temperatury i zwiększonej wilgotności we wnęce będzie tworzył się kondensat, który w krótkiej przyszłości grozi korozją.

Jeśli zdecydowałeś się zrobić coś takiego jak wygłuszenie samochodu własnymi rękami, lepiej robić to etapami, zaczynając od maski (tam najłatwiej jest zainstalować izolacje), i przechodząc do bardziej złożonych elementów – podłogi, drzwi, bagażnik, nadkoli i dachu.

Izolacja akustyczna własnymi rękami

Izolacja akustyczna własnymi rękami: instrukcje

Będą potrzebne:

  1. Rolka dociskowa.
  2. Nożyce.
  3. Rozpuszczalnik (benzyna ekstrakcyjna jest dobra do odtłuszczenia powierzchni).
  4. Narzędzie do demontażu wnętrza (śrubokręt, nóż, plastikowy ściągacz do tapicerki).
  5. Materiały do ​​​​izolacji akustycznej i przeciwdrganiowej.

Za pomocą narzędzi zdejmij tapicerkę drzwi, usuń folię ochronną i dokładnie odtłuść wewnętrzną powierzchnię drzwi, nie pozostawiając brudu ani wilgoci.

Na wewnętrzną powierzchnię drzwi nałóż warstwę materiału tłumiącego drgania i dokładnie dociśnij go wałkiem, aby między drzwiami a materiałem nie pozostało pęcherzyków powietrza. Arkusze wibroizolacji należy montować na styk,lub z niewielkim zakładem (zakładka zwiększy sztywność panelu).

Pręty, które prowadzą do klamek drzwi, powinny poruszać się swobodnie. Im większy obszar zostanie pokryty materiałem wibroizolacyjnym, tym lepszy będzie efekt (optymalnie jest pokrycie jest co najmniej 80% powierzchni).

Kolejnym krokiem jest izolacja akustyczna tapicerki drzwi

Najpierw należy odtłuścić wewnętrzną powierzchnię tapicerki drzwi.

Przyklej materiał pochłaniający drgania w ważnych miejscach, takich jak kieszenie. Następnie nałóż drugą warstwę materiału dźwiękochłonnego, omijając tłoki drzwi, zaciski okienne i otwory montażowe drzwi. Aby zapobiec skrzypieniu, nałóż Madeline jako ostatnią warstwę.

Wygłuszanie drzwi samochodowych

Dla miłośników wysokiej jakości muzyki w samochodzie zalecana jest zewnętrzna izolacja akustyczna drzwi pod kartami drzwi.

Głównym celem jest zamknięcie otworów technologicznych i uszczelnienie drzwi z głośnikiem. Obróbka drzwi zwiększa ich sztywność i pozytywnie wpływa na jakość dźwięku muzyki.

Schemat obróbki powierzchni zewnętrznej jest taki sam jak wewnętrznej – najpierw nakładamy materiał wibroizolacyjny, a następnie wygłuszający.

Osobnym krokiem jest izolacja akustyczna kart drzwi, aby uniknąć skrzypienia.  Pokrywamy je materiałem Madeline zapobiegającym skrzypieniu, nie zapominając o uchwytach i klamkach.

Pojawia się pytanie – czy zawiasy drzwi samochodowych wytrzymają dodatkowy ciężar?

W przypadku izolacji akustycznej dodatkowy ciężar drzwi nie przekracza 2 kg, czyli 10%. Ponadto drzwi są bezpiecznie zamocowane za pomocą zamka, co powoduje dodatkowe obciążenie zawiasów.

Izolacja akustyczna podłogi samochodu własnymi rękami: instrukcje

Izolacja akustyczna podłogi samochodu

Podłoga jest jednym z najbardziej złożonych elementów samochodu pod względem izolacji akustycznej. Izolacja akustyczna podłogi pozwala chronić kierowcę przed hałasem spowodowanym uderzeniem żwiru drogowego w podwozie.

  1. Usuń fotele, konsolę środkową i plastiki z wnętrza, a następnie wykładzinę.
  2. Dokładnie usuń brud ze wszystkich metalowych części podłogi i odtłuść powierzchnie przeznaczone do obróbki.
  3.  Nałóż warstwę materiału wibroizolacyjnego za pomocą wałka. Dociskaj tak, aby między podłogą a materiałem nie było powietrza. Arkusze należy nakładać na styk, zostawiając nie zaklejoną klapę pompy paliwa i wszystkie otwory mocujące. Zwróć szczególną uwagę na nadkola po stronie salonu. Powinny być oklejone  2-3 warstwami.
  4. Instalujemy izolację akustyczną.

Podczas obróbki podłogi należy pamiętać, że nie należy nakładać na podłogę spleenu i izolonów (materiałów na bazie samoprzylepnej), ponieważ między izolacją wibracyjną a izolacją akustyczną zaczyna gromadzić się kondensat, który ze względu na porowatą strukturę nie jest usuwany.

Vibroplast jest optymalnym materiałem do zastosowania na podłodze samochodu.

Izolacja akustyczna nadkoli: instrukcje

izolacja akustyczna nadkoli

Przedstawiona metoda pozwala nie wchodzić do wnętrza samochodu, ale wykonywać wszystkie prace od zewnątrz nadkoli.

Potrzebne narzędzia:

  1. Materiały wygłuszające
  2. Rolka dociskowa.
  3. Podnośnik
  4. Klucz baryłkowy
  5. Śrubokręt
  6. Nóż
  7. Szmaty
  8. Odtłuszczacz ( wystarczy benzyna ekstrakcyjna).

Instrukcje krok po kroku:

  1. Podnieś właściwą stronę samochodu za pomocą podnośnika, zdemontuj oponę. Jeśli w samochodzie znajduje się plastikowy schowek ochronny, należy go również zdemontować. Usuń brud z nadkola i schowka i odtłuść wszystkie powierzchnie. Nałóż warstwę materiału tłumiącego drgania na metalowe nadkole i delikatnie dociskaj go wałkiem, aż całe powietrze znajdujące się pomiędzy materiałem a powierzchnią zostanie usunięte. Arkusze materiału należy układać na styk. Pokrywamy maksymalną możliwą powierzchnię łuku. Następnie nakładamy materiał przeciwdrganiowy na wewnętrzną powierzchnię plastikowego schowka tak, aby nie zasłaniał otworów montażowych.
  2. Następnie nakładamy warstwę pianki dźwiękochłonnej.
  3. Umieść plastikową blokadę z powrotem na miejscu i zamontuj koło. W samochodach, które nie mają plastikowej blokady/schowka, warstwę materiału wibroizolacyjnego można pokryć masą bitumiczną w aerozolu.

Izolacja akustyczna dachu samochodu: instrukcje

Izolacja akustyczna dachu pozwala znacznie zmniejszyć hałas zewnętrzny. W czasie deszczu nie usłyszysz już bicia bębna o dach, a jedynie słabe uderzenia, które nie powodują dyskomfortu.

Będziesz potrzebować:

  1. Narzędzie do demontażu wnętrza
  2. Śrubokręt
  3. Nóż
  4. Odtłuszczacz
  5. Maty wygłuszające
  6. Rolka dociskowa

Instrukcja krok po kroku:

  1. Zdejmij tapicerkę dachu, dokładnie oczyść i odtłuść wszystkie metalowe powierzchnie.
  2. Nałóż warstwę materiału wibroizolacyjnego, dociskając go wałkiem tak, aby między materiałem a metalem nie pozostało powietrze. Otwory montażowe pozostaw nie zaklejone.
  3. Nałóż materiał akustyczny jako drugą warstwę.
  4. Zamontuj całą konstrukcję w odwrotnej kolejności.

Izolacja akustyczna bagażnika: instrukcje

Izolacja akustyczna bagażnika

Nawet jeśli bagażnik jest oddzielony od kabiny, jak w sedanach, błędem byłoby traktowanie izolacji akustycznej jako mało ważnej, ponieważ wibracje i hałasy przez kanały wentylacyjne nadal dostają się do kabiny. Jednocześnie nie zapomnij o tylnej półce sedana lub hatchbacka, zwłaszcza jeśli jest ona wyposażona w głośniki.

Obróbka tylnej półki ma na celu zapewnienie integralności konstrukcji i wyeliminowanie ewentualnego grzechotania. Jeśli subwoofer jest montowany na półce, należy go wzmocnić mechanicznie, aby wyeliminować wibracje spowodowane pracą subwoofera.

Bardzo ważne jest, aby otwory na tylnej półce, przewidziane przez producenta do wentylacji kabiny, pozostały nie zaklejone. W przeciwnym razie mogą pojawić się problemy z zaparowaniem szyb i gromadzeniem się kondensatu na metalowych elementach.

Należy również zwrócić uwagę na wnękę koła zapasowego i, jeśli to możliwe, całkowicie pokryć ją materiałem akustycznym. Dla lepszego efektu, plastikowa wykładzina bagażnika powinna być podklejona materiałem zapobiegającym skrzypieniu.

Potrzebne narzędzia:

  1. Narzędzia do demontażu wnętrza
  2. Śrubokręt
  3. Nóż
  4. Odtłuszczacz
  5. Materiały wygłuszeniowe
  6. Rolka dociskowa

Instrukcje krok po kroku:

  1. Zdejmij koło zapasowe, listwy boczne i wykładzinę z bagażnika. Usuń brud i odtłuść wszystkie powierzchnie.
  2. Nałóż warstwę materiału pochłaniającego drgania na metalową powierzchnię, pokrywając ją całkowicie, jeśli to możliwe. Zroluj arkusze za pomocą wałka, aby usunąć całe powietrze między materiałem a powierzchnią.
  3. Następnie nałóż materiał akustyczny, pozostawiając wszystkie otwory mocujące odkryte.
  4. Zamontuj konstrukcję z powrotem.

Izolacja akustyczna maski silnika: instrukcje

Zastrzegamy, że izolacja akustyczna maski nie wyeliminuje hałasu silnika w kabinie. Izolacja akustyczna maski jest wykonywana głównie w celu izolacji termicznej silnika w zimnych porach roku. Podczas wygłuszania maski ważne jest, aby wziąć pod uwagę wagę materiału, aby nie obciążać maski zbytnio (wynikiem mogą być problemy z amortyzatorami). Nie należy też wyrzucać fabrycznej izolacji.

Będziemy używać naszego materiału izolacyjnego jako uzupełnienia, a nie zamiennika. Jeśli w samochodzie nie ma fabrycznej izolacji akustycznej maski, użyjemy najgrubszego materiału termoizolacyjnego – 15 mm.

Instrukcje krok po kroku:

  1. Pierwszą warstwą, którą nakładamy, jest materiał wibroizolacyjny, aby zapobiec drganiom metalu maski pod wpływem dynamiki i wibracji silnika, nawet jeśli samochód się nie porusza. Dlatego też, jeśli osiągniemy, że metal nie wibruje lub częściowo redukuje wibracje, poziom hałasu również zostanie zmniejszony. Przytnij materiał  do wymaganego kształtu. W tym celu można wykonać formy z cienkiego papieru: przymocować do nich wibroizolację i odrysować ołówkiem, a następnie wyciąć nożyczkami.
  2. Druga warstwa to izolacja cieplna i akustyczna, której zadaniem jest ograniczenie przenikania fal dźwiękowych i cieplnych. Na tym etapie z reguły stosuje się piankę polietylenową, gumę piankową lub piankę poliuretanową, przetworzoną w specjalny sposób.
  3. Opcjonalnie — warstwa estetyczna „dla lepszego wyglądu”.

Optymalne jest wykonanie izolacji akustycznej w ciepłym pomieszczeniu o minimalnej temperaturze +10C.